Peabilla työskentelevä projekti-insinööri Peter otti yhteyttä Geobeariin asiakkaansa Valmetin puolesta. Valmet on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden parissa toimiva yritys, ja se toimii yli 30 maassa ulottaen juurensa yli 200 vuoden taakse Suomeen. Yksi Valmetin suurimmista ruotsalaisista tuotantolaitoksistaan sijaitsee Sundsvallissa, jossa valmistetaan koneita ja räätälöidään prosesseja Ruotsin metsäteollisuudelle ja biopolttoaineiden valmistukseen.
Tausta
Valmetin tuotantotilojen lattian paksuus vaihteli ollen 12–30 senttimetriä tutkituilla alueilla. Tuotantotilan lattiassa havaittiin suuria korkeuseroja, halkeamia ja muita vaurioita. Rakenteiden alle oli muodostunut eroosion vuoksi tyhjätiloja, mutta muuten maaperä lujuus todettiin Geobearin suorittamissa penetrometritesteissä hyväksi.
Painumaongelmien syynä oli todennäköisesti kasvavan tuotannon aiheuttama kuormitus yhdistettynä maaperän eroosioon, sillä rakennus sijaitsee savimaalla aivan lahden vieressä.
Miksi Geobear?
Valmetin vaihtoehtona olisi ollut tuotannon keskeyttäminen ja tilojen sulkeminen, jotta lattia ja maatäytöt olisi voitu uusia.
Geobearin kaksikomponenttiratkaisulla Valmet pystyi jatkamaan toimintaansa keskeytyksettä. Jotta häiriöt voitiin minimoida, Geobearin asentajat työskentelivät öisin, ja työ valmistui vain 35 tunnissa. Työvuorojen aikana korjattiin kaksi suurta aluetta, ja betonirakennetta nostettiin jopa 10 cm.
Loppujen lopuksi Valmet säästi sekä aikaa että rahaa verrattuna perinteiseen ratkaisuun, jossa lattiat olisi purettu, maatäytöt uusittu ja lattiat valettu lopuksi uudelleen. Työpäivissä tämä olisi vienyt viikkoja tai jopa kuukausia.
Geobearin ratkaisu
Ongelma-alue käsitti kaksi suurta aluetta. Paisuvaa geopolymeeriä injektoitiin noin 15-millisten reikien kautta lattiarakenteen alle, jossa se täytti maaperässä olevat tyhjätilat ja stabiloi yläpuolisen rakenteen. Näin yläpuolinen kuormitus pääsee jakautumaan tasaisemmin ja uusien painumien riski pienenee. Työn aikana Geobearin asentajat myös nostivat lattiaa huomattavasti tasoittaakseen siinä olevia korkeuseroja.
Projektista vastaava Sören Asplund totesi puoli vuotta projektin päättymisen jälkeen olevansa tyytyväinen lopputulokseen. Työ sujui nopeasti ja sujuvasti, Asplund arvosti sitä, että kuorma-auto voitiin pysäköidä tuotantotilojen ulkopuolelle työn ajaksi.