COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS

Tausta

Hyvinkään ja Hangon välinen rautatieosuus aiotaan tulevaisuudessa sähköistää, minkä myötä esimerkiksi tavarajunat voidaan ajaa nykyisten dieselkäyttöisten vetureiden sijaan sähkövetureilla suoraan Riihimäeltä Hankoon.

Ennen radan sähköistämistä olemassa olevaa rataa joudutaan kuitenkin paikoittain alentamaan. Yksi näistä kohdista sijaitsee Hyvinkäällä, Siltakadun ylikulkusillan alla.

Ylikulkusilta on rakennettu neljän maanvaraisen välituen varaan, joista yksi sijaitsee aivan alennettavan raiteen vieressä. Tehtyjen laskelmien mukaan tehtävät kaivutyöt ovat riski välituen kantokestävyydelle ja voivat johtaa sen siirtymiin. Välituen asema oli stabiloitava ennen vieressä tehtäviä kaivutöitä.

Asiakkaan vaihtoehdot

Uusi rata on valmistuttuaan noin metrin aikaisempaa tasoa alempana.

Yhtenä vaihtoehtona olisi ollut toteuttaa kaivutyöt lamellikaivuuna tai sisäpuolisen tuennan avulla, mutta näistä päätettiin luopua niiden hitauden vuoksi.

Ratkaisuksi ehdotettiin Geobearin geopolymeeri-injektointia.

Geopolymeeri-injektoinnin avulla välituen alapuolista maaperää voitiin sitoa ja vahvistaa jo ennen kaivutöiden aloitusta ja siten varmistaa, ettei haitallisia siirtymiä synny missään prosessin vaiheessa.

 

Geobearin ratkaisu

Injektoinnin vaikutus on mahdollista kohdistaa juuri haluttuun kohtaan välituen anturan alle ja sivuille.

Itse injektointityö aloitettiin injektointireikien poraamisella. Ne ulotettiin vaadittuun syvyyteen rakenteen viereen – tässä tapauksessa noin viisi metriä maanpinnan tason alapuolelle. Injektointireikien kautta maaperään vietiin geopolymeeri, joka paisui ja sekoittui nopeasti ympärillä olevaan maaperään sitä sitoen ja yläpuolista rakennetta tukien.

Onnistunut lopputulos varmistettiin suorittamalla 6 kappaletta puristin-heijarikairauksia ja kaksi sydännäytekairausta.

Menetelmänä geopolymeeri-injektointi on nopea ja häiriötön, eikä se rajoittanut lainkaan ohi kulkevaa rautatieliikennettä. Materiaalin kovettumista ei tarvinnut myöskään odottaa, vaan pääurakoitsija pääsi aloittamaan raiteen alennustyöt välittömästi geopolymeeri-injektoinnin jälkeen.

 

VÄLITUEN STABILOINTI
KATEGORIA: Rautatiet / sillat
FOKUS: Sillan välituki
SIJAINTI: Hyvinkää, Suomi
AJANKOHTA: Kesäkuu 2021
TEKNOLOGIA: Geopolymeeri-injektointi

Vastaavanlaisia projekteja

Ota yhteyttä

Autamme ratkaisemaan rakenteiden painumaongelmat. Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme

0400 400 800

[email protected]

Geobear on ratkaissut heikon perustusmaaperän aiheuttamia ongelmia jo lähes 40 vuoden ajan. Tarjoamme ratkaisut kaikenkokoisiin kohteisiin aina pienistä asuintaloista suuriin infrastruktuuriprojekteihin. Toimialueenamme on koko Suomi.

  • Vedä ja pudota tiedostot tähän tai
    Sallitut tiedostomuodot: jpg, jpeg, jpe, png, gif, Tiedostojen maksimikoko: 30 MB.
    • Voit lähettää meille kuvia kohteesta ja vaurioista sekä kopiot mahdollisista rakennepiirustuksista. Jos mahdollista, esimerkiksi pohjakuvaan kannattaa merkitä, missä painumaa on erityisesti havaittu ja miten paljon. Kuvien lisääminen nopeuttaa asian käsittelyä.
    • This field is for validation purposes and should be left unchanged.