Tausta
Vossloh Rail Services Finland Oy:llä oli ollut jo pidempään ongelmia Kaipiaisissa sijaitsevan tuotantolaitoksen portaalinosturin kanssa.
Liki 30 metriä leveä portaalinosturi on suunniteltu liikkumaan noin 600 metrin pituisen matkan tuotantotilojen yli. Sen jalkojen sisäpuolelta erkanee raide, joka risteää nosturin eteläisen kiskon kanssa. Tuntemattomasta syystä tämä risteysalue painui kuormituksen alla, mikä vaikeutti nosturin liikuttamista sen yli. Vaarana oli jopa nosturin liikkeen pysähtyminen, jos operaattori ei ottanut riittävästi vauhtia kohdan ylittämiseksi.
Asiakkaan vaihtoehdot
Aikojen saatossa risteysalueen painumaa oli tuloksetta yritetty korjata perinteisesti sepelöimällä ja tukemalla. Etsiessään pysyvämpää ratkaisua ongelmaan Vossloh Rail Services Finland Oy otti yhteyttä Geobeariin.
Geobearin menetelmällä risteysaluetta voitiin tukea ja oikaista rakenteita purkamatta ja ilman häiriöitä aiheuttavia kaivutöitä.
Geobearin ratkaisu
Mittauksissa risteysalueen oli huomattu painuvan jopa 20 millimetriä, mikä hankaloitti selvästi nosturin käyttöä. Työn tavoitteena oli stabiloida risteysalue ja nostaa painuvaa kiskoa lähemmäs sen optimikorkeutta.
Koko alue on rakennettu noin 6 metriä paksulle täyttömaalle, ja ongelma-alue kattoi kaikkiaan reilun 15 metrin pituisen alueen.
Ensimmäisessä vaiheessa ongelma-alueelle porattiin metrin välein injektointireikiä, jotka ulotettiin 1,5 metrin syvyyteen. Samalla asennettiin kiskon korkeusasemaa mittaava laitteisto. Injektointireikien kautta maaperään vietiin nopeasti paisuva ja kovettuva geopolymeeri, joka tiivisti ja vahvisti kiskon alla olevaa penkkaa. Seuraavassa vaiheessa sama sarja injektointeja tehtiin 1 metrin syvyyteen samalla kiskoa nostaen. Viimeisessä vaiheessa myös portaalinosturi tuotiin risteyksen päälle, jotta nähtiin, miten rakenne käyttäytyy sitä kuormitettaessa.
Työ kesti kokonaisuudessaan kolme päivää.
RAIDERISTEYKSEN TUENTA JA NOSTO
KATEGORIA: Raiteet
PAIKKAKUNTA: Kaipiainen
AJANKOHTA: Marraskuu 2021
TEKNOLOGIA: Geopolymeeri-injektointi
Hyödyllisiä linkkejä:
Geobearin ratkaisut infrastruktuurin ylläpitoon
Video: Ylikulkusillan välituen stabilointi Hyvinkäällä – raiteen alennustyöt pääsivät jatkumaan ajallaan