Tausta
Katajanokan terminaali palvelee vuoden ympäri Tallinnaan ja Tukholmaan suuntaavaa ja sieltä edelleen Helsinkiin palaavaa laivaliikennettä. Isojen matkustaja- ja tavaramäärien vuoksi sataman toiminnan on oltava sujuvaa.
Yhdessä terminaalin matkustajasilloista oli kuitenkin huomattu ongelmia. Toinen matkustajasillan alla olevista kiskoista oli painunut, minkä seurauksena 60 tonnin painoinen silta kallistui ja otti kiinni terminaalin muihin rakenteisiin. Kallistuma ei aiheuttanut vaaraa matkustajille, mutta esti matkustajasillan normaalin säädettävyyden eri aluksille.
Tämäntapaiset korjaustyöt ovat osa satamien normaalia huoltotoimintaa, ja eri korjausvaihtoehtoja vertaillessaan Helsingin Satama pyysi Geobearia ehdottamaan ongelmaan ratkaisua.
Asiakkaan vaihtoehdot
Yhtenä korjausvaihtoehtona olisi ollut rakenteen purkaminen ja uudelleenrakentaminen, mutta tämä olisi kuitenkin aiheuttanut merkittäviä häiriöitä sataman toiminnalle. Lisäksi se olisi ollut myös kustannuksiltaan huomattavasti kalliimpi ratkaisu.
Geobear ehdotti ratkaisuksi geopolymeeri-injektointia, joka voitiin toteuttaa nopeasti kevyellä kalustolla ja rakenteita purkamatta.
Geobearin ratkaisu
Noin 30 metrin matkalta painunut kisko on kiinnitetty 0,5 metriä leveään ja metrin korkeaan, paikallavalettuun teräsbetonipalkkiin. Lisäksi palkin molemmin puolin kulkee muun muassa korkeajännitekaapeleita, jotka oli otettava työn suunnittelussa huomioon.
Jotta kaapelit eivät vaurioituisi, päätettiin 14 millimetrin injektointireiät porata vaadittuun syvyyteen suoraan palkin läpi. Injektointireikien kautta maaperään vietiin geopolymeeriä, joka paisuessaan sekoittui palkin alla olevaan täyttöön sitä tiivistäen ja parantaen näin rakenteen kantokestävyyttä. Toisin sanoen käsittelyllä sekä tuettiin palkkia vahvistamalla sen alapuolista maaperää että estettiin mahdolliset kuormituksesta johtuvat lisäpainumat.
Lisäksi painavaa palkkia ja sen yläpuolista kiskoa nostettiin liki 10 mm. Tämän ansiosta matkustajasilta toimii jälleen suunnitellusti – ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin.
Geobearin menetelmällä työ kesti vain viisi päivää, eikä se aiheuttanut häiriöitä laivojen lastaukselle tai muulle toiminnalle. Työssä voitiin huomioida esimerkiksi aamuin ja illoin tapahtuva laivojen purku, jolloin työt keskeytettiin ja ajokaista vapautettiin sitä käyttävälle kuorma-autoliikenteelle.
KISKOPALKIN STABILOINTI JA NOSTO
KATEGORIA: Satama
FOKUS: Matkustajasilta
SIJAINTI: Helsinki, Suomi
AJANKOHTA: Maaliskuu 2021
TEKNOLOGIA: Geopolymeeri-injektointi