YHTEENVETO
Göteborgin päärautatieasemalla tehdyssä tarkastuksessa vaihteen 182/191 kohdalla havaittiin laajoja painumia vaihteen keskiosassa. Syynä oli epätasainen ja heikkolaatuinen maaperän tuki. Pehmeä savi, jolla oli alhainen kantavuus jopa kolmen metrin syvyyteen asti. Se oli aiheuttanut sen, että osa vaihteesta oli painunut – mikä johti useisiin vikailmoituksiin ja liikenteen keskeytyksiin useiden vuosien ajan.
Geobear toteutti laajan geopolymeerin injektoinnin nostaakseen ja vakauttaakseen maaperän vaihteen alla. Työ tuotti välittömiä tuloksia: koko vaihde palautettiin alkuperäiselle tasolle – ilman, että liikennettä tarvitsi keskeyttää.
VAIHTOEHDOT ASIAKKAALLE
Tällaisissa tapauksissa asiakkaalla on yleensä kaksi vaihtoehtoa:
- Perinteinen kaivaminen ja maaperän vaihto – aikaavievä, kallis ja aiheuttaa merkittäviä häiriöitä liikenteelle.
- Antaa painumien jatkua ja kompensoida toistuvalla raiteiden oikaisulla – väliaikainen ja pitkällä aikavälillä kallis ratkaisu, joka ei korjaa ongelman perimmäistä syytä.
Trafikverket valitsi sen sijaan Geobearin:
- Nopea, tarkka ja kestävä menetelmä
- Ei kaivuutöitä eikä liikenteen katkoja
- Mitattavat tulokset heti injektoinnin yhteydessä
MIKSI GEOBEAR?
- Pystyimme työskentelemään turvallisesti ja tarkasti herkällä kaupunkialueella, keskellä päärautatieasemaa.
- Lasermittaus varmisti täyden hallinnan jokaisessa nostopisteessä.
- Laskelmamme ja mallimme perustuivat sekä fyysisiin maaperänäytteisiin että ohjelmistopohjaiseen tarkkaan mallinnukseen ja vaikutusanalyysiin.
Geobearin menetelmä tarjosi Trafikverketille ratkaisun, joka säästi aikaa, rahaa ja vähensi tulevia huoltotarpeita.
Vähentyneet liikenteen keskeytykset ovat selvästi vähentäneet tämän vaihteen aiheuttamia myöhästymisiä.
KÄYTETTY TEKNOLOGIA
Käytimme geopolymeeriä 2443, joka on optimoitu toimimaan pehmeässä ja herkissä savimaissa.
Näin työ eteni:
- Injektointiputket asetettiin huolellisesti vaihteen keskiosiin, joissa painumat olivat suurimpia.
- Yhteensä injektoitiin 2 836 kg geopolymeeriä, mikä vastasi keskimääräistä nostoa noin 7 mm.
- Lasermittarit rekisteröivät reaktiot reaaliajassa, mikä vahvisti, että tyhjät kohdat oli täytetty ja maaperän tuki palautettu.
Tulokset:
- Joissain pisteissä saavutettiin jopa 15 mm:n nosto
- Leikkauslujuus kasvoi käsitellyissä alueissa keskimäärin noin 330 %
- Vaihde palautettiin tasaiselle pinnalle – ilman kaivamista