COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS

geobear_kentish_areaONGELMA

Englannissa junilla kulkevat työmatkalaiset ovat tottuneet seuraavaan ilmoitukseen: ”Suljettu korjaustöiden takia”. Matkustajat saattavat joutua turvautumaan korvaavaan bussikuljetukseen, joka on usein hitaampi, eikä sellaista ole aina edes järjestetty. Mitä kauemmin korjaustyöt kestävät, sitä enemmän Network Rail joutuu maksamaan rautatieyhtiöille korvauksia. On arvioitu, että jokainen viikonloppu, jolloin raiteet voitaisiin pitää avoinna sulkemisen sijaan, säästäisi veronmaksajille 7 miljoonaa puntaa. Joten kun 270 metrin pituinen rataosuus Midland Mainlinella Kentish Townissa (juuri ennen kuin rata saavuttaa Lontoon St Pancrasin -aseman) saturoitui vedellä, radan kunto heikkeni ja se tarvitsi kiireellistä korjausta. Saapuvan liikenteen raidetta täytyi vahvistaa 15 metrin ja lähtevän liikenteen raidetta 25 metrin matkalta. Koska junat joutuivat kulkemaan heikkojen raiteiden takia puolet hitaammalla raidenopeudella, korjaustyöt oli tehtävä nopeasti ja yöaikaan, jotta kalliilta viikonlopun mittaisilta seisokeilta vältyttäisiin. Niinpä Network Rail otti yhteyttä Geobeariin.

KORJAUSRATKAISU

Runsas vuosikymmen sitten rataa oli korjattu käyttäen betonilaattoja. Ratkaisu ei kuitenkaan osoittautunut kestäväksi, joten tällä kertaa tarvittiin toisenlaista menetelmää. Suihkuinjektointi oli yksi vaihtoehto, mutta se olisi tarkoittanut junaradan sulkemista 16 viikonlopuksi ja maksanut yhteiskunnalle yli 100 miljoonaa puntaa. Geobearin tapa oli paljon nopeampi – ja siten myös halvempi. Geopolymeeri injektoitiin laattojen alapuolelle stabiloimaan ja nostamaan maaperää. Maaperässä geopolymeeri kovettui työntäen vettä pois maaperästä, nostaen laattoja ja tehden niistä vahvempia ja turvallisempia. Lähtevien ja saapuvien junien raiteet täytyi nostaa hieman eri korkeuksille. Työssä hyödynnettiin Geobearin lasereita ja Network Railin mittalaitteita, jotta geopolymeeriä saatiin injektoitua juuri oikea määrä ja raiteet nostettua niin tarkasti kuin mahdollista.

LOPPUTULOS

Geobear pystyi toteuttamaan korjaustyöt rataa sulkematta. Veronmaksajat säästivät miljoonia. Betonilaatat nostettiin siten, että rautateiden toiminnan kannalta optimaalinen taso saavutettiin millimetrin tarkkuudella. Koska geopolymeeri kovettuu hyvin nopeasti, jokainen korjattu laatta oli valmis vastaanottamaan junia seuraavana aamuna. Se oli hyvä uutinen matkustajille, mutta Geobearin nopean ratkaisun ansiosta myös asiakas säästi noin 1,5 miljoonaa puntaa.

Geobear toteutti työt 48 tunnissa, kun taas perinteiset korjausmenetelmät olisivat edellyttäneet radan sulkemista useiksi viikonlopuiksi. Lisäksi ne olisivat vaatineet kalliita laitteita, kuten nostokurkia ja porauskalustoa, jotka olisivat tukkineet radan ja aiheuttaneet siten viivästyksiä. Mutta me toimimme toisin, ja myös asiakas sai mielenrauhan.

Geobearin kanssa asiakkaan ei tarvinnut murehtia siitä, että työssä käytettäisiin ympäristölle haitallisia materiaaleja. Paikalla ei ollut myöskään rakennustyömaata eikä siten juurikaan melua, mikä oli tärkeä seikka Luoteis-Lontoon asukkaiden kannalta. Geobear piti raiteet vilkkaina ja asiakkaan ja matkustajat tyytyväisinä.

Vastaavanlaisia projekteja

Ota yhteyttä

Autamme ratkaisemaan rakenteiden painumaongelmat. Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme

0400 400 800

[email protected]

Geobear on ratkaissut heikon perustusmaaperän aiheuttamia ongelmia jo lähes 40 vuoden ajan. Tarjoamme ratkaisut kaikenkokoisiin kohteisiin aina pienistä asuintaloista suuriin infrastruktuuriprojekteihin. Toimialueenamme on koko Suomi.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.