Yhteenveto
Pysäköintihalliin johtavien ajoramppien siirtymälaattojen päät olivat painuneet 12 ja 20 cm. Jyrkkä taite aiheutti vaurioita erityisesti alemmalle tasolle siirtyneiden autojen pohjiin. Laatat nostettiin ja oikaistiin perustusten ja rakenteiden nostomenetelmällä. Työ kesti viisi tuntia.
Tavoitteet
Tavoitteena oli nostaa 30 cm paksujen siirtymälaattojen reunat. Laattojen kaltevuus oli saatava vastaamaan alkuperäistä suunnitelmaa.
Käytetty tekniikka
Perustusten ja rakenteiden nostomenetelmässä betonilaatan alapuolelle injektoidaan suuritiheyksistä geopolymeeriä, jonka paisuntavoima nostaa laattaa ylöspäin. Nousua tarkkaillaan laser-ilmaisimilla, vesivaa’alla ja silmämääräisesti.
Lopputulos
Ylöspäin vievän rampin reunaa nostettiin 20 cm. Liikuntasauman rako pieneni 15 millimetriä, ja kaltevuus muuhun ramppiin verrattuna oli samanlainen. Alaspäin vievän rampin reunaa nostettiin niin, että laatta asettui vaakasuoraan tasoon. Asiakas oli lopputulokseen täysin tyytyväinen. Työaikaa kului alle viisi tuntia.