Ongelma

Pasilan vilkasliikenteinen raitiotie oli painunut noin 30 metrin matkalta. Painuman aiheuttajaksi arveltiin tärinää. Raitiotien kiskot oli perustettu 30 senttimetriä paksun betonilaatan varaan, ja laatta oli painunut pahimmillaan jopa 3,3 senttimetriä Kiskojen omistaja HKL vaati, että painuma korjattaisiin liikennöintiä häiritsemättä.

Ratkaisu

Jotta kiskot saataisiin tuettua ja nostettua takaisin alkuperäiselle korkeudelle, painuma päätettiin korjata soveltamalla perustusten ja rakenteiden nostomenetelmää ja tekniikkaa, jonka avulla maaperän kantokykyä saatiin parannettua. Jos painuma olisi haluttu korjata perinteisillä menetelmillä, olisi kiskot, betonilaatta ja viereinen ajotie jouduttu rikkomaan. Tämä olisi aiheuttanut huomattavia häiriöitä autoilijoille, ja raitiovaunuliikenne olisi jouduttu keskeyttämään tältä reitiltä kokonaan.

Lopputulos

Korjaustyöt aloitettiin vuodenvaihteessa 2015–2016, jolloin pakkasta oli 18–22 astetta. Korjauksen ensimmäisessä vaiheessa geopolymeeriä injektoitiin suoraan painuneen betonilaatan alle. Tämän jälkeen jälkeen maaperään luotiin geopolymeerin avulla kantava kerros, ja tähän kantavaan kerrokseen tukeutuen kiskot saatiin nostettua takaisin halutulle korkeudelle. Korjauksen aikana kiskojen alapuolelta noin 1,5 metrin syvyydestä löydettiin suuri tyhjätila, joka täytettiin. Täyttö lisäsi merkittävästi maaperän kantokykyä. Kiskojen nostotarkkuus oli ± 2 millimetriä.

Korjaustyöt tehtiin yöaikaan, jolloin raitiovaunut eivät kulkeneet lainkaan. Painuma saatiin korjattua neljän työvuoron aikana. Ennen korjaustöihin ryhtymistä työmaalle rakennettiin suoja-aitaus, joka purettiin aamulla ennen raitiovaunuliikenteen alkamista. Koska korjaustyöt tehtiin yöllä, liikennehaittoja ei syntynyt lainkaan. Yhteistyö sekä HKL:n että työn tilanneen YIT:n kanssa sujui erittäin hyvin.