COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS
  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Satamat

Sataman laskuramppi stabiloitiin kahdessa viikossa

Vuonna 1931 rakennettu sataman laskuramppi Peterheadissa Skotlannissa oli painunut lisääntyneen kuormituksen takia 80 millimetriä. Geobearilta pyydettiin tilanteeseen ratkaisua, joka ei vaatisi kaivutyötä tai laskurampin betonilaattojen uusimista. Geopolymeerin avulla täytettiin tyhjätilat, vahvistettiin maaperä ja lopuksi oikaistiin laskuramppi.

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä

Autojen pohjia rikkonut painuma korjattiin viidessä tunnissa

Yhteenveto Pysäköintihalliin johtavien ajoramppien siirtymälaattojen päät olivat painuneet 12 ja 20 cm. Jyrkkä taite aiheutti vaurioita erityisesti alemmalle tasolle siirtyneiden autojen pohjiin. Laatat nostettiin ja oikaistiin perustusten ja rakenteiden nostomenetelmällä. Työ kesti viisi tuntia. Tavoitteet Tavoitteena oli nostaa 30 cm paksujen siirtymälaattojen reunat. Laattojen kaltevuus oli saatava vastaamaan alkuperäistä suunnitelmaa. Käytetty tekniikka Perustusten ja rakenteiden […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä

Yli 30 vuotta jatkunut painuminen pysäytettiin päivässä

Ongelma Moottoritien yli menevän sillan liittymä painui uhkaavasti, ja Helsingin kaupunki halusi nopean ja kestävän ratkaisun ongelmaan. Painuminen oli ollut käynnissä jo yli 30 vuoden ajan, mutta viime vuosina se oli kiihtynyt entisestään. Painuminen johtui rinnemaastosta ja vesivirtauksesta, joka huuhtoi huonosti tiivistettyä täyttömaata pois. Itse silta oli perustettu horisontaalisesti teräspalkkien päälle. Ratkaisu Korjauksessa hyödynnettiin PowerPile-geopolymeeripilareita […]