COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS
  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Tiet

Stoppi toistuville painumille – tyhjätilan täyttö Nelostiellä

Ongelma Toivakasta Jyväskylään kulkevan valtatieosuuden huomattiin painuvan toistuvasti kuopalle yhdestä kohdasta. Vaurioiden perusteella rakennekerrosten arveltiin valuvan alapuoliseen louherakenteeseen luoden näin tien pintaan painumia. Kohtaa oli aikaisemmin korjattu ainakin kahdesti, marraskuussa 2020 ja kesäkuussa 2021. Pian viimeisimmän korjauksen jälkeen tien pintaan ilmestyi kuitenkin uusi painuma. Vaurioitunut kaista jouduttiin turvallisuussyistä sulkemaan liikenteeltä ja tien nopeusrajoitusta laskemaan. Kartoittaessaan […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Ylikulkusillan välituen stabilointi Hyvinkäällä – raiteen alennustyöt pääsivät jatkumaan ajallaan

Tausta Hyvinkään ja Hangon välinen rautatieosuus aiotaan tulevaisuudessa sähköistää, minkä myötä esimerkiksi tavarajunat voidaan ajaa nykyisten dieselkäyttöisten vetureiden sijaan sähkövetureilla suoraan Riihimäeltä Hankoon. Ennen radan sähköistämistä olemassa olevaa rataa joudutaan kuitenkin paikoittain alentamaan. Yksi näistä kohdista sijaitsee Hyvinkäällä, Siltakadun ylikulkusillan alla. Ylikulkusilta on rakennettu neljän maanvaraisen välituen varaan, joista yksi sijaitsee aivan alennettavan raiteen vieressä. […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Satamat

Katajanokan matkustajasilta toimii jälleen suunnitellusti – projektina painuneen kiskopalkin stabilointi ja nosto

Tausta Katajanokan terminaali palvelee vuoden ympäri Tallinnaan ja Tukholmaan suuntaavaa ja sieltä edelleen Helsinkiin palaavaa laivaliikennettä. Isojen matkustaja- ja tavaramäärien vuoksi sataman toiminnan on oltava sujuvaa. Yhdessä terminaalin matkustajasilloista oli kuitenkin huomattu ongelmia. Toinen matkustajasillan alla olevista kiskoista oli painunut, minkä seurauksena 60 tonnin painoinen silta kallistui ja otti kiinni terminaalin muihin rakenteisiin. Kallistuma ei […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Tyhjätilan täyttö liikennettä pysäyttämättä – kohteena Kuivalan alikulkusilta Oulussa

Tausta Kuivalan alikulkusilta on 1980-luvun lopulla valmistunut teräsbetoninen jatkuva ulokelaattasilta, joka sijaitsee Kempeleen ja Oulun välisellä rataosalla. Sen eteläisen maatuen siirtymälaatan alle oli muodostunut huomattava tyhjätila, jonka pelättiin vaarantavan sillan rakenteellisen eheyden ja raideliikenteen turvallisuuden. Tarkemmissa mittauksissa havaittiin, että tyhjätila oli laajimmillaan noin metrin korkuinen ja ulottui radan pituussuunnassa arviolta 2 metrin ja poikkisuunnassa 2,5 […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Rautatieaseman alikulkukäytävä tuettiin ripeästi yöaikaan

Ongelma Karjaan matkakeskuksen rakennustöiden yhteydessä raiteiden alta kulkevaa alikulkutunnelia oli päätetty jatkaa noin 40 metrillä. Alikulkutunnelin vanha osa oli perustettu maanvaraisesti murskekerroksen päälle, kun taas laajennusosa rakennettiin lyöntipaalujen varaan. Kaivutöiden yhteydessä vanhemman käytäväosuuden alla oleva murskepatja oli kuitenkin päässyt paikoittain löyhtymään. Vaarana oli, että erilaiset perustamistavat ja löyhtynyt murskekerros johtaisivat ennen pitkää vanhan alikulun päädyn […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Tiet

Projektina kiireellinen tyhjätilan täyttö Lontoossa

J. Brown Construction otti yhteyttä Geobeariin löytääkseen kiireellisen ratkaisun projektiin, jota he olivat toteuttamassa lontoolaiselle vesilaitokselle, Thames Waterille. Heidän tehtävänään oli korvata osa vuotavasta vesiputkesta, joka sijaitsi Hadley Green Roadin alapuolella, Barnetin kaupunginosassa. Vuosikymmenten kuluessa tapahtunut eroosio oli johtanut viktoriaanisen aikakauden putken hajoamiseen, minkä seurauksena vesi pääsi vuotamaan ympäröivään maaperään. Putki piti vaihtaa, jotta tyhjätilojen […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Lentokentät

Yhteydenotosta toteutukseen vain 72 tunnissa – laattojen stabilointi Lutonin lentoasemalla

Tausta Lutonin lentoasemalla sijaitsevan rullaustien betonilaatat olivat olleet paikoillaan jo 12 vuoden ajan. Vaikka suurin osa laatoista oli vielä hyvässä kunnossa, muutaman betonilaatan oli huomattu liikkuvan kuormituksen alla. Tämä johtui siitä, että laattojen alla oleva hieno maa-aines oli ajan kuluessa huuhtoutunut hiljalleen pois. Asiakas vaati kiireellistä korjausta alueella, jota Ryebridge Civils oli tähän asti ylläpitänyt […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Kallistuneiden sähköratapylväiden perustukset oikenivat uudenlaisella tekniikalla

Tausta Sähköratapylväiden kallistuneet perustukset olivat aiheuttaneet jo pitkään päänvaivaa Seinäjoelta Ouluun kulkevalla Pohjanmaan radalla. Pylväiden perustusten oli huomattu kallistuvan voimakkaasti junaradan suuntaan, ja perustusten kallistuessa myös koko sähköratapylväs kallistui. Tilanne oli edennyt vuosien saatossa niin pitkälle, ettei sähköratapylväitä saatu pysymään suorassa enää pelkästään jalkojen säätöjä kasvattamalla, sillä säädöt olivat tapissa. Jotain muuta oli siis keksittävä, […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Vilkkaan junaradan alla sijaitseva kivirumpu täyttyi onnistuneesti geopolymeerillä

Tausta Seinäjoen ja Oulun välinen rataosuus on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä rataosuuksista, ja se on myös osa koko Euroopan laajuista TEN-T-liikenneverkkoa. Tämän rataosuuden puolivälissä sijaitsee Ylivieskan asema, joka on niin henkilö- kuin tavaraliikenteenkin kannalta tärkeä risteys- ja pysähdyspaikka. Ylivieskan rautatieaseman eteläpäässä, suoraan raiteiden alapuolella, sijaitsee yli 100 metriä pitkä, kaksiaukkoinen kivirumpu, jonka tilavuus on yli […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Rautatievarikon painumia korjattiin geopolymeerien avulla

Asiakkaan tilanne ja tausta Ilmalan rautatievarikolla, joka sijaitsee Helsingissä lähellä Suomen suurinta ja vilkkainta rautatieasemaa, on ongelmia maaperän painumisen kanssa. Ilmalan varikko sijaitsee alueella, joka oli alun perin suo mutta josta myöhemmin tehtiin kaatopaikka. Kaatopaikka oli käytössä aina vuoteen 1963 asti, ja usean vuoden kestäneen ratapenkereen esikuormituksen jälkeen alueelle rakennettiin ensimmäiset raiteet vuonna 1968. Nykyään […]