• Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Lentokentät

Yhteydenotosta toteutukseen vain 72 tunnissa – laattojen stabilointi Lutonin lentoasemalla

Tausta Lutonin lentoasemalla sijaitsevan rullaustien betonilaatat olivat olleet paikoillaan jo 12 vuoden ajan. Vaikka suurin osa laatoista oli vielä hyvässä kunnossa, muutaman betonilaatan oli huomattu liikkuvan kuormituksen alla. Tämä johtui siitä, että laattojen alla oleva hieno maa-aines oli ajan kuluessa huuhtoutunut hiljalleen pois. Asiakas vaati kiireellistä korjausta alueella, jota Ryebridge Civils oli tähän asti ylläpitänyt […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Kallistuneiden sähköratapylväiden perustukset oikenivat uudenlaisella tekniikalla

Tausta Sähköratapylväiden kallistuneet perustukset olivat aiheuttaneet jo pitkään päänvaivaa Seinäjoelta Ouluun kulkevalla Pohjanmaan radalla. Pylväiden perustusten oli huomattu kallistuvan voimakkaasti junaradan suuntaan, ja perustusten kallistuessa myös koko sähköratapylväs kallistui. Tilanne oli edennyt vuosien saatossa niin pitkälle, ettei sähköratapylväitä saatu pysymään suorassa enää pelkästään jalkojen säätöjä kasvattamalla, sillä säädöt olivat tapissa. Jotain muuta oli siis keksittävä, […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä

Vilkkaan junaradan alla sijaitseva kivirumpu täyttyi onnistuneesti geopolymeereillä

Tausta Seinäjoen ja Oulun välinen rataosuus on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä rataosuuksista, ja se on myös osa koko Euroopan laajuista TEN-T-liikenneverkkoa. Tämän rataosuuden puolivälissä sijaitsee Ylivieskan asema, joka on niin henkilö- kuin tavaraliikenteenkin kannalta tärkeä risteys- ja pysähdyspaikka. Ylivieskan rautatieaseman eteläpäässä, suoraan raiteiden alapuolella, sijaitsee yli 100 metriä pitkä, kaksiaukkoinen kivirumpu, jonka tilavuus on yli […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä

Rautatievarikon painumia korjattiin geopolymeerien avulla

Asiakkaan tilanne ja tausta Ilmalan rautatievarikolla, joka sijaitsee Helsingissä lähellä Suomen suurinta ja vilkkainta rautatieasemaa, on ongelmia maaperän painumisen kanssa. Ilmalan varikko sijaitsee alueella, joka oli alun perin suo mutta josta myöhemmin tehtiin kaatopaikka. Kaatopaikka oli käytössä aina vuoteen 1963 asti, ja usean vuoden kestäneen ratapenkereen esikuormituksen jälkeen alueelle rakennettiin ensimmäiset raiteet vuonna 1968. Nykyään […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Tiet

Maaperän kantokestävyyden lisääminen ja tyhjätilojen täyttö M11-moottoritiellä

Tausta – M11 Hanke toteutettiin kiireellisenä projektina A14 Cambridge to Huntingdon Major Improvement scheme -projektin yhteydessä Girtonin eritasoliittymän liittymässä 14. Liittymän vaurioitunut alue käsitti moottoritien kaksikaistaisen ramppiosuuden ja neliapilaliittymän, joka yhtyy teihin A428 ja A14. Tällä pohjoiseen vievällä tieosuudella kulkee päivittäin noin 40 000 ajoneuvoa, ja se muodostaa strategisen tieverkoston, joka palvelee myös Stanstedin lentoasemaa ja […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

Häiriötöntä ja kustannustehokasta rautatiehuoltoa Isossa-Britanniassa

ONGELMA Englannissa junilla kulkevat työmatkalaiset ovat tottuneet seuraavaan ilmoitukseen: ”Suljettu korjaustöiden takia”. Matkustajat saattavat joutua turvautumaan korvaavaan bussikuljetukseen, joka on usein hitaampi, eikä sellaista ole aina edes järjestetty. Mitä kauemmin korjaustyöt kestävät, sitä enemmän Network Rail joutuu maksamaan rautatieyhtiöille korvauksia. On arvioitu, että jokainen viikonloppu, jolloin raiteet voitaisiin pitää avoinna sulkemisen sijaan, säästäisi veronmaksajille 7 […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Tiet

Geobear säästi veronmaksajien rahoja pitämällä Englannin tiet avoinna

ONGELMA Moottoritie M42 palvelee Ison-Britannian toiseksi suurinta kaupunkia Birminghamia ja muita kaupunkeja, joissa asuu ja työskentelee paljon ihmisiä. On tärkeää, että se pysyy avoinna ja käytettävissä, sillä liikenneruuhkat maksavat Isolle-Britannialle miljardeja puntia vuodessa. Henkilö- ja kuorma-autot kiitävät pitkin M42:ta yötä päivää ja usein tuulilasinpyyhkijät päällä, sillä tämä ei ole Euroopan kuivinta aluetta. Toisin kuin ajoneuvoilla, […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Satamat

Hernesaaren satamaa pitkään häirinneet painumat jäivät historiaan

Geobearin ratkaisut jättivät sataman toimintaa pitkään häirinneet painumat historiaan Vilkas ja elinvoimainen Hernesaari vastaanottaa vuosittain tuhansia risteilymatkustajia eri puolilta maailmaa, ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan tulevina vuosina entisestään. Satama-alueella sijaitsevan risteilijälaiturin nurkka oli kuitenkin alkanut painua toistuvasti kuopille. Ongelman pelättiin vähentävän alueen viihtyisyyttä ja heikentävän alueella liikkuvien matkailijoiden turvallisuutta. Tehtyjen selvitysten perusteella arveltiin, että ongelman perimmäisenä […]

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä
  • Rautatiet

KISKOJEN PAINUMA KORJATTIIN YÖLLÄ – HELSINKILÄISET EHTIVÄT TÖIHIN AJALLAAN

Pasilan vilkasliikenteinen raitiotie oli painunut noin 30 metrin matkalta. Korjaustyöt aloitettiin vuodenvaihteessa 2015–2016, jolloin pakkasta oli 18–22 astetta. Korjaustyöt tehtiin yöaikaan, jolloin raitiovaunut eivät kulkeneet lainkaan. Yhteistyö sekä HKL:n että työn tilanneen YIT:n kanssa sujui erittäin hyvin.

  • Infrastruktuuri - Korjaustyöt geopolymeerillä

TYÖMAALLE RAKENNETUN KIVILADONNAN SORTUMINEN ESTETTIIN

Korkean ja kapean kiviladonnan pelättiin sortuvan kaivutyön aikana ja mahdollisesti vaurioittavan viereistä rakennusta. Työmaapäällikkö pyysi Geobearia suunnittelemaan ja tekemään ladonnan varmistuksen. Urakassa käytettiin geopolymeeri-injektointia ja ruiskutustekniikkaa.