• Infrastruktuuri
  • Tiet

Maaperän kantokestävyyden lisääminen ja tyhjätilojen täyttö M11-moottoritiellä

Tausta – M11 Hanke toteutettiin kiireellisenä projektina A14 Cambridge to Huntingdon Major Improvement scheme -projektin yhteydessä Girtonin eritasoliittymän liittymässä 14. Liittymän vaurioitunut alue käsitti moottoritien kaksikaistaisen ramppiosuuden ja neliapilaliittymän, joka yhtyy teihin A428 ja A14. Tällä pohjoiseen vievällä tieosuudella kulkee päivittäin noin 40 000 ajoneuvoa, ja se muodostaa strategisen tieverkoston, joka palvelee myös Stanstedin lentoasemaa ja […]

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

Häiriötöntä ja kustannustehokasta rautatiehuoltoa Isossa-Britanniassa

ONGELMA Englannissa junilla kulkevat työmatkalaiset ovat tottuneet seuraavaan ilmoitukseen: ”Suljettu korjaustöiden takia”. Matkustajat saattavat joutua turvautumaan korvaavaan bussikuljetukseen, joka on usein hitaampi, eikä sellaista ole aina edes järjestetty. Mitä kauemmin korjaustyöt kestävät, sitä enemmän Network Rail joutuu maksamaan rautatieyhtiöille korvauksia. On arvioitu, että jokainen viikonloppu, jolloin raiteet voitaisiin pitää avoinna sulkemisen sijaan, säästäisi veronmaksajille 7 […]

  • Infrastruktuuri
  • Tiet

Geobear säästi veronmaksajien rahoja pitämällä Englannin tiet avoinna

ONGELMA Moottoritie M42 palvelee Ison-Britannian toiseksi suurinta kaupunkia Birminghamia ja muita kaupunkeja, joissa asuu ja työskentelee paljon ihmisiä. On tärkeää, että se pysyy avoinna ja käytettävissä, sillä liikenneruuhkat maksavat Isolle-Britannialle miljardeja puntia vuodessa. Henkilö- ja kuorma-autot kiitävät pitkin M42:ta yötä päivää ja usein tuulilasinpyyhkijät päällä, sillä tämä ei ole Euroopan kuivinta aluetta. Toisin kuin ajoneuvoilla, […]

  • Infrastruktuuri
  • Satamat

Hernesaaren satamalaiturin tukeminen

Geobearin ratkaisut jättivät sataman toimintaa pitkään häirinneet painumat historiaan Vilkas ja elinvoimainen Hernesaari vastaanottaa vuosittain tuhansia risteilymatkustajia eri puolilta maailmaa, ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan tulevina vuosina entisestään. Satama-alueella sijaitsevan risteilijälaiturin nurkka oli kuitenkin alkanut painua toistuvasti kuopille. Ongelman pelättiin vähentävän alueen viihtyisyyttä ja heikentävän alueella liikkuvien matkailijoiden turvallisuutta. Tehtyjen selvitysten perusteella arveltiin, että ongelman perimmäisenä […]

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

KISKOJEN PAINUMA KORJATTIIN YÖLLÄ – HELSINKILÄISET EHTIVÄT TÖIHIN AJALLAAN

Pasilan vilkasliikenteinen raitiotie oli painunut noin 30 metrin matkalta. Korjaustyöt aloitettiin vuodenvaihteessa 2015–2016, jolloin pakkasta oli 18–22 astetta. Korjaustyöt tehtiin yöaikaan, jolloin raitiovaunut eivät kulkeneet lainkaan. Yhteistyö sekä HKL:n että työn tilanneen YIT:n kanssa sujui erittäin hyvin.

  • Infrastruktuuri

TYÖMAALLE RAKENNETUN KIVILADONNAN SORTUMINEN ESTETTIIN

Korkean ja kapean kiviladonnan pelättiin sortuvan kaivutyön aikana ja mahdollisesti vaurioittavan viereistä rakennusta. Työmaapäällikkö pyysi Geobearia suunnittelemaan ja tekemään ladonnan varmistuksen. Urakassa käytettiin geopolymeeri-injektointia ja ruiskutustekniikkaa.

  • Infrastruktuuri
  • Lentokentät

ILMAVOIMIEN TUKIKOHDAN HALLIT NOSTETTIIN OIKEALLE TASOLLE

Royal Australian Air Forcen tukikohdassa Williamtownissa (New South Wales, Australia) oli useita halleja, joissa F/A-18 Hornet -hävittäjät olivat aiheuttaneet pahoja painumia. Ongelma ratkaistiin täyttämällä tyhjätilat ja vahvistamalla perustusten alla oleva maaperä. Ilmavoimien toiminta jatkui koko korjauksen ajan lähes keskeytyksettä.

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

GEOBEAR AUTTOI PÄÄURAKOITSIJAA LUOVUTTAMAAN RAUTATIEVERKOSTON PROJEKTIN AJALLAAN

Osana Lontoon rautatieverkoston Crossrailin kehitystä kunnostettiin Ilfordin rautatievarikko. Maaperän kantokykyä parannettiin geopolymeeri-injektoinnin avulla. Injektointi paransi maaperän kantokykyä yli 7-kertaiseksi painavammalla kuormalla testattaessa.

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

PAINUNUT RAIDE KORJATTIIN SATAMAN TOIMINTAA HÄIRITSEMÄTTÄ

Regensburgin satama-alueella sijaitsevan rautatien raide (Stelcom-järjestelmä) oli painunut noin 3 senttimetriä. Tavoitteena oli korjata rata mahdollisimman nopeasti satama-alueen toimintaa häiritsemättä. Ongelma ratkaistiin käyttämällä PowerPile-geopolymeeripilareita.

  • Infrastruktuuri
  • Tiet

VAARATILANTEITA AIHEUTTANUT TIE ON TURVALLINEN JÄLLEEN

Tampereella Sammonkatu 14:n kohdalla ajorata oli painunut pahasti. Painuma aiheutti vahinko- ja vaaratilanteita autoilijoille ja häiritsi linja-autojen matkustajia melkoisella hyppäyksellä. Geopolymeeri-injektoinnin avulla maaperä stabiloitiin rakennekerrosten alta. Tienpitäjä totesi, että hän on valmis harkitsemaan Geobearin palveluja myös tulevaisuudessa niiden nopeuden, häiriöttömyyden ja pienten kokonaiskustannusten vuoksi.