• Infrastruktuuri
  • Satamat

Hernesaaren satamalaiturin tukeminen

Geobearin ratkaisut jättivät sataman toimintaa pitkään häirinneet painumat historiaan Vilkas ja elinvoimainen Hernesaari vastaanottaa vuosittain tuhansia risteilymatkustajia eri puolilta maailmaa, ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan tulevina vuosina entisestään. Satama-alueella sijaitsevan risteilijälaiturin nurkka oli kuitenkin alkanut painua toistuvasti kuopille. Ongelman pelättiin vähentävän alueen viihtyisyyttä ja heikentävän alueella liikkuvien matkailijoiden turvallisuutta. Tehtyjen selvitysten perusteella arveltiin, että ongelman perimmäisenä […]

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

KISKOJEN PAINUMA KORJATTIIN YÖLLÄ – HELSINKILÄISET EHTIVÄT TÖIHIN AJALLAAN

Pasilan vilkasliikenteinen raitiotie oli painunut noin 30 metrin matkalta. Korjaustyöt aloitettiin vuodenvaihteessa 2015–2016, jolloin pakkasta oli 18–22 astetta. Korjaustyöt tehtiin yöaikaan, jolloin raitiovaunut eivät kulkeneet lainkaan. Yhteistyö sekä HKL:n että työn tilanneen YIT:n kanssa sujui erittäin hyvin.

  • Infrastruktuuri

TYÖMAALLE RAKENNETUN KIVILADONNAN SORTUMINEN ESTETTIIN

Korkean ja kapean kiviladonnan pelättiin sortuvan kaivutyön aikana ja mahdollisesti vaurioittavan viereistä rakennusta. Työmaapäällikkö pyysi Geobearia suunnittelemaan ja tekemään ladonnan varmistuksen. Urakassa käytettiin geopolymeeri-injektointia ja ruiskutustekniikkaa.

  • Infrastruktuuri
  • Lentokentät

ILMAVOIMIEN TUKIKOHDAN HALLIT NOSTETTIIN OIKEALLE TASOLLE

Royal Australian Air Forcen tukikohdassa Williamtownissa (New South Wales, Australia) oli useita halleja, joissa F/A-18 Hornet -hävittäjät olivat aiheuttaneet pahoja painumia. Ongelma ratkaistiin täyttämällä tyhjätilat ja vahvistamalla perustusten alla oleva maaperä. Ilmavoimien toiminta jatkui koko korjauksen ajan lähes keskeytyksettä.

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

GEOBEAR AUTTOI PÄÄURAKOITSIJAA LUOVUTTAMAAN RAUTATIEVERKOSTON PROJEKTIN AJALLAAN

Osana Lontoon rautatieverkoston Crossrailin kehitystä kunnostettiin Ilfordin rautatievarikko. Maaperän kantokykyä parannettiin geopolymeeri-injektoinnin avulla. Injektointi paransi maaperän kantokykyä yli 7-kertaiseksi painavammalla kuormalla testattaessa.

  • Infrastruktuuri
  • Rautatiet

PAINUNUT RAIDE KORJATTIIN SATAMAN TOIMINTAA HÄIRITSEMÄTTÄ

Regensburgin satama-alueella sijaitsevan rautatien raide (Stelcom-järjestelmä) oli painunut noin 3 senttimetriä. Tavoitteena oli korjata rata mahdollisimman nopeasti satama-alueen toimintaa häiritsemättä. Ongelma ratkaistiin käyttämällä PowerPile-geopolymeeripilareita.

  • Infrastruktuuri
  • Tiet

VAARATILANTEITA AIHEUTTANUT TIE ON TURVALLINEN JÄLLEEN

Tampereella Sammonkatu 14:n kohdalla ajorata oli painunut pahasti. Painuma aiheutti vahinko- ja vaaratilanteita autoilijoille ja häiritsi linja-autojen matkustajia melkoisella hyppäyksellä. Geopolymeeri-injektoinnin avulla maaperä stabiloitiin rakennekerrosten alta. Tienpitäjä totesi, että hän on valmis harkitsemaan Geobearin palveluja myös tulevaisuudessa niiden nopeuden, häiriöttömyyden ja pienten kokonaiskustannusten vuoksi.

  • Infrastruktuuri
  • Satamat

SATAMAN LASKURAMPPI STABILOITIIN KAHDESSA VIIKOSSA

Vuonna 1931 rakennettu sataman laskuramppi Peterheadissa Skotlannissa oli painunut lisääntyneen kuormituksen takia 80 millimetriä. Geobearilta pyydettiin tilanteeseen ratkaisua, joka ei vaatisi kaivutyötä tai laskurampin betonilaattojen uusimista. Geopolymeerin avulla täytettiin tyhjätilat, vahvistettiin maaperä ja lopuksi oikaistiin laskuramppi.

  • Infrastruktuuri

AUTOJEN POHJIA RIKKONUT PAINUMA KORJATTIIN VIIDESSÄ TUNNISSA

Yhteenveto Pysäköintihalliin johtavien ajoramppien siirtymälaattojen päät olivat painuneet 12 ja 20 cm. Jyrkkä taite aiheutti vaurioita erityisesti alemmalle tasolle siirtyneiden autojen pohjiin. Laatat nostettiin ja oikaistiin perustusten ja rakenteiden nostomenetelmällä. Työ kesti viisi tuntia. Tavoitteet Tavoitteena oli nostaa 30 cm paksujen siirtymälaattojen reunat. Laattojen kaltevuus oli saatava vastaamaan alkuperäistä suunnitelmaa. Käytetty tekniikka Perustusten ja rakenteiden […]

  • Infrastruktuuri

YLI 30 VUOTTA JATKUNUT PAINUMINEN PYSÄYTETTIIN PÄIVÄSSÄ

Ongelma Moottoritien yli menevän sillan liittymä painui uhkaavasti, ja Helsingin kaupunki halusi nopean ja kestävän ratkaisun ongelmaan. Painuminen oli ollut käynnissä jo yli 30 vuoden ajan, mutta viime vuosina se oli kiihtynyt entisestään. Painuminen johtui rinnemaastosta ja vesivirtauksesta, joka huuhtoi huonosti tiivistettyä täyttömaata pois. Itse silta oli perustettu horisontaalisesti teräspalkkien päälle. Ratkaisu Korjauksessa hyödynnettiin PowerPile-geopolymeeripilareita […]