COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS

Tausta

Lutonin lentoasemalla sijaitsevan rullaustien betonilaatat olivat olleet paikoillaan jo 12 vuoden ajan. Vaikka suurin osa laatoista oli vielä hyvässä kunnossa, muutaman betonilaatan oli huomattu liikkuvan kuormituksen alla. Tämä johtui siitä, että laattojen alla oleva hieno maa-aines oli ajan kuluessa huuhtoutunut hiljalleen pois.

Asiakas vaati kiireellistä korjausta alueella, jota Ryebridge Civils oli tähän asti ylläpitänyt väliaikaisin korjaustoimenpitein. Väliaikaiset korjaukset aiheuttivat päivittäisiä kustannuksia, ja kiireisen joulusesongin häämöttäessä horisontissa asiakas etsi kustannustehokkaampaa ja pysyvämpää ratkaisua.

Asiakkaan vaihtoehdot

Geobearin ratkaisun lisäksi asiakkaan ainoina vaihtoehtoina olivat päivittäin toistuvat ja kalliit korjaukset vahingoittuneella alueella tai laattojen täydellinen purkaminen sekä perustusten uusiminen ja uusien laattojen asentaminen. Tätä varten alue olisi kuitenkin jouduttu sulkemaan öisin lähes viikon ajaksi, ja työ olisi vaatinut rullaustien osittaista sulkemista myös päivisin.

Miksi Geobear?

Asiakas päätti ratkaista ongelman Geobearin toteuttaman geopolymeeriratkaisun avulla, koska työn nopeuden ansiosta perustukset saataisiin korjattua ja laatat stabiloitua vain yhdessä yössä. Myös kaluston nopea mobilisointi oli yksi syy siihen, miksi Geobear valittiin muiden vaihtoehtojen sijaan. Asiakkaan ensimmäisestä yhteydenotosta töiden aloitukseen kului vain 72 tuntia, mistä olemme erityisen ylpeitä.

Geobearin ratkaisu

Geobearin infrastruktuuripäällikön saaman yhteydenoton jälkeen konsultoimme suunnittelutiimiämme ja lähetimme asiakkaalle korjaussuunnitelman. Tämä vei noin 24 tuntia. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen valmistelimme työyksikkömme ja olimme työmaalla vain 24 tuntia myöhemmin.

Korjattava alue käsitti 4 laattaa rullaustie Charliella. Jokainen näistä laatoista heilui alla olevan tyhjätilan takia, mikä aiheutti merkittävän turvallisuusriskin aluetta käyttävälle lentoliikenteelle. Vaarana oli myös se, että jo murtuilleet laatat olisivat saattaneet hajota ennen pitkää kokonaan.

Ratkaisumme suunniteltiin siten, että heiluvat laatat saataisiin stabiloitua pysyvästi. Porasimme pieniä, halkaisijaltaan 14 millimetrin kokoisia reikiä 1,5 metrin välein ja injektoimme laattojen alle alueen olosuhteisiin sopivaa geopolymeerimateriaaliamme.

Geopolymeerimateriaali injektoidaan maaperään nestemäisessä muodossa, ja kemiallisen reaktion ansiosta se alkaa nopeasti paisua. Tämä täyttää laattojen alla olevat tyhjätilat ja työntää pois myös alueella olevan veden.

Injektoinnin aikana laattojen liikettä seurataan lasermittalaitteilla, jotka havaitsevat jopa 0,25 millimetrin liikahdukset. Näin voimme joko stabiloida laatat niiden nykyiseen asentoon tai nostaa laatat takaisin vaaditulle korkeudelle.

Vain 15 minuutin kuluttua injektoinnista kukin laatta oli täysin stabiloitu ja käyttövalmis. Toteutimme työn yhden yön aikana, minkä ansiosta asiakas pystyi avaamaan rullaustien jälleen lentoliikenteen käyttöön, eikä päivittäisille korjauksille ollut enää tarvetta.

 

LAATAN STABILOINTI

KATEGORIA…………..LENTOKENTÄT
FOKUS………….……….LAATAN STABILOINTI
SIJAINTI………….…….LUTON, ENGLANTI
TEKNOLOGIA………..GEOPOLYMEERI-INJEKTOINTI

Vastaavanlaisia projekteja

Tilaa ilmainen asiantuntijalausunto

Täytä lomake ja lähetä se meille. Välitämme lomakkeen oikealle yhteyshenkilölle, ja hän ottaa sinuun yhteyttä. Voit myös olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme:

0400 400 800

[email protected]

Geobearin käyttämiä menetelmiä on käytetty lähes 40 vuotta painumaongelmien ratkaisemiseen niin teollisuudessa, tieverkostossa, julkisissa rakennuksissa, liikekiinteistöissä, omakotitaloissa ja asuinrakennuksissa.

Menetelmillä voidaan ratkaista heikon perustusmaaperän ongelmat häiriöttömästi ja kustannustehokkaasti.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.