COVID-19 – AJANKOHTAISTA

KAUPALLINEN SEKTORI

INFRASTRUKTUURI

KOTITALOUDET

ETÄKARTOITUS

Tausta

Kuivalan alikulkusilta on 1980-luvun lopulla valmistunut teräsbetoninen jatkuva ulokelaattasilta, joka sijaitsee Kempeleen ja Oulun välisellä rataosalla. Sen eteläisen maatuen siirtymälaatan alle oli muodostunut huomattava tyhjätila, jonka pelättiin vaarantavan sillan rakenteellisen eheyden ja raideliikenteen turvallisuuden.

Tarkemmissa mittauksissa havaittiin, että tyhjätila oli laajimmillaan noin metrin korkuinen ja ulottui radan pituussuunnassa arviolta 2 metrin ja poikkisuunnassa 2,5 metrin kokoiselle alueelle. Vaurion laajuuden vuoksi silta oli päivittäisessä seurannassa, ja turvallisuussyistä ongelmaan oli löydettävä pikaisesti ratkaisu.

Asiakkaan vaihtoehdot

kuivalan alikulkusillan tyhjätilan täyttöTilaajan teettämissä selvityksissä oli havaittu, että syntynyt tyhjätila eteni kiilamaisesti ja oli suurimmillaan heti etumuurin takana. Tämän arveltiin viittaavan siihen, että maatuen täyttö pääsi vuotamaan etumuurin alareunan ja teräsbetonipaalujen päälle asetettujen paaluhattujen välisestä raosta.

Yhtenä mahdollisena korjausvaihtoehtona olisi ollut koko etelänpuoleisen siirtymälaatan purkaminen, maatäyttöjen uusiminen ja lopulta kiskojen ja siirtymälaatan uudelleenrakentaminen. Tämä olisi kuitenkin sulkenut radan useiksi päiviksi.

Koska tilanne oli kriittinen ja vaati päivittäistä seurantaa, asiakkaan ensisijaisena tavoitteena oli täyttää siirtymälaatan alle muodostunut tyhjätila ja näin ennaltaehkäistä radan hallitsematon painuminen ja vakauden heikkeneminen. Tämän jälkeen vuorossa olisi paaluhattujen kunnon kartoittaminen ja ongelman juurisyyn selvittäminen.

Geobear ehdotti ratkaisuksi menetelmää, jossa tyhjätila täytetään kevytsoralla ja paisuvilla geopolymeereillä. Puhaltamalla tyhjätilaan ensin kevytsoraa ja tiivistämällä kevytsoratäyttö geopolymeereillä saadaan siirtymälaatalle luotua paras mahdollinen tuki ja estettyä uusien tyhjätilojen muodostuminen.

Geobearin ratkaisun lisäksi tyhjätila olisi voitu täyttää myös pelkällä kevytsoralla tai vaahtolasilla. Menetelmä on nopea eikä geopolymeerien tavoin kuormita alla olevia rakenteita, mutta ei myöskään täytä tai tiivistä tyhjätilaa kokonaan.

Geobearin ratkaisu

kuivalan alikulkusillan tyhjätilan täyttö geobearProjektissa keskeistä oli täyttää sillan siirtymälaatan ja paaluhatun väliin muodostunut tyhjätila nopeasti ja raideliikennettä pysäyttämättä.

Korjaustöiden ensimmäisessä vaiheessa sillan maatuen siipimuureihin porattiin yksi 150 mm:n kokoinen reikä kevytsoran puhallusta varten sekä useampi 14 mm:n kokoinen reikä geopolymeerin injektointia varten. Kevytsoran joukkoon injektoidun geopolymeerin tarkoituksena oli täyttää ja tiivistää kevytsoratäyttöä ja varmistaa siten 100 %:n täyttöaste.

Geopolymeeri-injektointipisteitä oli kaikkiaan 12, ja ne kohdistettiin noin metrin välein kevytsoratäytön sisään.

Parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi projektissa päätettiin käyttää geopolymeeriä, joka reagoi nopeasti ja jolla on suuri paisuntavoima. Tämä tarkoittaa sitä, että injektoinnin aikana geopolymeeri alkaa paisua ja kiinteytyä suhteellisen nopeasti, minkä takia se ei pääse kulkeutumaan kauas itse injektointipisteestä. Näin geopolymeerin paisumisesta seuraava kevytsoratäytön tiivistyminen tapahtuu juuri halutussa kohdassa.

Siirtymälaatan päällä olevan raiteen pystygeometriaa sekä siipimuurien vaakageometriaa seurattiin reaaliaikaisesti 0,5 mm:n tarkkuudella koko työn ajan. Näin saatiin varmistettua haluttu tiiviysaste ja estettyä raiteen mahdolliset korkeusaseman muutokset.

Korjaustöiden aikana huomattiin, että täytettävä tyhjätila oli kooltaan hieman alkutietoja suurempi. Tästä huolimatta työ saatiin toteutettua alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kahden työpäivän aikana hyvässä yhteistyössä pääurakoitsijana toimineen GRK Railin kanssa.

 

TYHJÄTILAN TÄYTTÖ
KATEGORIA…………………….………….…………….……………..SILLAT
FOKUS…………………………………….………….TYHJÄTILAN TÄYTTÖ
SIJAINTI…………………………………….………………….OULU, SUOMI
AJANKOHTA………………………….……………………….ELOKUU 2020
TEKNOLOGIA…….…. GEOPOLYMEERI-INJEKTOINTI JA KEVYTSORA

 

Hyödyllisiä linkkejä:

Artikkeli: ”Samalla rahalla enemmän” – geopolymeeri-injektoinnin edut rautateiden kunnossapidossa
Video: Käytöstä poistetun kivirummun täyttö Ylivieskan rautatieasemalla

Vastaavanlaisia projekteja

Ota yhteyttä

Autamme ratkaisemaan rakenteiden painumaongelmat. Jätä yhteystietosi, niin otamme yhteyttä mahdollisimman pian. Voit olla myös suoraan yhteydessä asiakaspalveluumme

0400 400 800

[email protected]

Geobear on ratkaissut heikon perustusmaaperän aiheuttamia ongelmia jo lähes 40 vuoden ajan. Tarjoamme ratkaisut kaikenkokoisiin kohteisiin aina pienistä asuintaloista suuriin infrastruktuuriprojekteihin. Toimialueenamme on koko Suomi.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.