Yhteenveto

Tampereella Sammonkatu 14:n kohdalla ajorata oli painunut pahasti. Painuma oli syvimmillään jopa 19 senttimetriä. Painuma aiheutti vahinko- ja vaaratilanteita autoilijoille ja häiritsi linja-autojen matkustajia melkoisella hyppäyksellä. Sammonkatu on yksi Tampereen sisäisen liikenteen pääväylistä. Ongelma ratkaistiin injektoimalla geopolymeeriä ajoradan alle ja syvemmälle maaperään. Ajoradan suuntaisesti jännitettiin linjalangat, joiden avulla tien tavoitekorkeus saatiin selville vaivattomasti. Injektointikohdan läheisyyteen asennetut laser-vastaanottimet osoittivat nousun nopeuden ja laajuuden. Korjaustyöt tehtiin kolmen illan ja alkuyön aikana.

Tavoite

Geopolymeeri-injektoinnin avulla maaperä stabiloitiin rakennekerrosten alta ja tähän vahvistettuun pohjamaahan tukeutuen ajoradan pinta nostettiin vaaditulle korkeudelle.

Lopputulos

Ajokaistat saatiin stabiloitua yhden illan aikana, ja koko urakka oli valmis kahden seuraavan illan aikana. Korjaustöihin käytetty aika sisälsi liikennejärjestelyjen pystyttämisen ja purkamisen. Penetrometrillä tehty mittaus osoitti, että pohjamaan kantavuus oli lähtötilanteessa heikkoa tai välttävää 1–6 metrin syvyydessä. Korjauksen jälkeen mittaus osoitti hyvää kantavuutta, eli stabilointi vahvisti merkittävästi heikkoa maakerrosta. Painuman oikaisu sujui erittäin hyvin, ja lopullinen nostokorkeus oli 19 senttimetriä.

Tienpitäjä totesi, että hän on valmis harkitsemaan Geobearin palveluja myös tulevaisuudessa niiden nopeuden, häiriöttömyyden ja pienten kokonaiskustannusten vuoksi.