Ongelma

Vuonna 1931 rakennettu sataman laskuramppi Peterheadissa Skotlannissa oli painunut lisääntyneen kuormituksen takia 80 millimetriä. Laskuramppi oli aikoinaan suunniteltu nykyistä kapeammille ja kevyemmille aluksille, eikä se näin ollen jaksanut enää kantaa nykyisten alusten painoa. Geobearilta pyydettiin tilanteeseen ratkaisua, joka ei vaatisi kaivutyötä tai laskurampin betonilaattojen uusimista. Kaivamista ja betonilaattojen uusimista haluttiin välttää, jotta painuminen saataisiin pysäytettyä edullisesti ja ympäristöä vahingoittamatta.

Ratkaisu

Korjaus eteni kahdessa vaiheessa. Ensin stabiloitiin laskuramppia tukevan, 97 metriä pitkän betonilaatan alapuolinen maa, minkä jälkeen painunut betonilaatta nostettiin takaisin alkuperäiselle korkeudelle. Korjauksen ensimmäisessä vaiheessa laskuramppia tukevan betonilaatan alle injektoitiin geopolymeeriä yhden metrin välein. Geopolymeerin avulla täytettiin tyhjätilat, vahvistettiin maaperä ja lopuksi oikaistiin laskuramppi. Lopputuloksena oli rakenteen peruskorjaus, jonka ansiosta rakenteen käyttöikää saatiin jatkettua vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Tulos

Koko alue vahvistettiin kahdessa viikossa sataman päivittäistä toimintaa häiritsemättä. ”Pitää vain vahvistaa sitä, mitä maassa jo on. Tämä vie paljon vähemmän aikaa ja energiaa kuin se, että kaikki korvattaisiin uudella materiaalilla”, totesi vanhempi satamainsinööri David Buchan.