Ongelma
Karjaan matkakeskuksen rakennustöiden yhteydessä raiteiden alta kulkevaa alikulkutunnelia oli päätetty jatkaa noin 40 metrillä.
Alikulkutunnelin vanha osa oli perustettu maanvaraisesti murskekerroksen päälle, kun taas laajennusosa rakennettiin lyöntipaalujen varaan. Kaivutöiden yhteydessä vanhemman käytäväosuuden alla oleva murskepatja oli kuitenkin päässyt paikoittain löyhtymään. Vaarana oli, että erilaiset perustamistavat ja löyhtynyt murskekerros johtaisivat ennen pitkää vanhan alikulun päädyn painumiseen.
Projektin pääurakoitsijana toiminut NRC Group Oy otti yhteyttä Geobeariin löytääkseen ratkaisun, jolla mahdollinen painuminen saataisiin estettyä.
Ratkaisu
Geobear ehdotti löyhtyneen maaperän vahvistamista geopolymeeri-injektoinnilla. Injektoinnin tarkoituksena on täyttää maaperässä olevat tyhjätilat sekä tiivistää ja lujittaa löyhtynyttä alustäyttöä. Näin murskepatjan kantokyky saadaan palautettua entisenlaiseksi, jotta se jaksaisi taas kantaa yläpuolellaan olevat kuormat.
Työ päätettiin toteuttaa yöaikaan iltakymmenen ja aamukuuden välillä, jotta matkustajiin ja matkakeskuksen rakennustöihin kohdistuvat häiriöt olisivat mahdollisimman vähäiset.
Lopputulos
Maaperätutkimuksissa havaittiin, että pohjalaatan alapuolinen murskekerros oli noin 2 metrin paksuinen. Vahvistettava käytäväosuus sijaitsi raiteiden 3 ja 4 välissä ja käsitti noin 40 m2:n kokoisen alueen.
Geopolymeerin injektointia varten pohjalaatan läpi porattiin kaikkiaan 10 pientä injektointireikää, joiden läpi paisuva geopolymeeri saatiin injektoitua maaperään. Injektoinnin aikana alikulkua seurattiin reaaliaikaisesti lasermittalaitteilla, minkä avulla estettiin rakenteiden mahdollinen nousu.
Työ toteutettiin ripeästi kolmena peräkkäisenä yönä sovitun aikataulun mukaisesti.
ALIKULKUKÄYTÄVÄN TUENTA
KATEGORIA………………….RAUTATIET
FOKUS………………………….MAAPERÄN VAHVISTAMINEN
SIJAINTI……………………….RAASEPORI
AJANKOHTA…………………HEINÄKUU 2019
TEKNOLOGIA…….………….GEOPOLYMEERI-INJEKTOINTI
Hyödyllisiä linkkejä:
Artikkeli: ”Samalla rahalla enemmän” – geopolymeeri-injektoinnin edut rautateiden kunnossapidossa
Video: Ylikulkusillan välituen stabilointi Hyvinkäällä – raiteen alennustyöt pääsivät jatkumaan ajallaan
Video: Matkustajasillan kiskopalkin stabilointi ja nosto Katajanokan terminaalilla