Tausta

Monelle bussimatkustajalle tutuksi tullut Ventoniemi Oy liikennöi Etelä-Suomen alueella kaikkiaan 55 linja-auton voimin. Jotta toiminta olisi mahdollisimman tehokasta, on linja-autojen lisäksi myös toimisto- ja varikkotilojen oltava kunnossa.

Kun Riihimäellä sijaitsevan linja-autovarikon toimisto- ja sosiaalitilojen lattioiden huomattiin useita vuosia sitten painuvan, oli toimenpiteisiin ryhdyttävä heti. Tarkemmissa tutkimuksissa havaittiin, että lattian painumisen syynä oli rikkoutunut sadevesiviemäri, josta vuotava vesi huuhtoi lattian alla olevaa maa-ainesta pois.

Kun rikkinäinen sadevesiputki korjattiin ja veden virtaaminen loppui, pysähtyi samalla myös lattian painuminen. Painumisen seurauksena lattialaatan päälle rakennettuihin väliseiniin oli kuitenkin ehtinyt syntyä useita ikävän näköisiä halkeamia. Myös osa ovista jumitti, kalusteita oli hankala asetella kaltevalle lattialle ja linja-autojen pakokaasut tuntuivat tunkeutuvan seinien raoista. Kaikista ikävintä oli kuitenkin epävarmuus siitä, onko painuminen todella pysähtynyt vai voiko rakenteiden vääntyminen mahdollisesti vielä jatkua.

 

Asiakkaan vaihtoehdot

Kun korjaustyöt täytyy toteuttaa mahdollisimman huomaamattomasti ja yrityksen päivittäistä arkea häiritsemättä, ovat vaihtoehdot usein rajalliset. Esimerkiksi lattian purkaminen ja uudelleen rakentaminen on takuuvarma, mutta monissa tapauksissa täysin poissuljettu vaihtoehto. Tällainen oli tilanne myös Ventoniemellä.

Osa löytämistämme ratkaisuista oli aika hurjia, ja niihin kuului jopa rakenteiden uusimista ja paalutuksia. Jossain vaiheessa kuulimme Geobearin menetelmästä, ja se tuntui moneen muuhun menetelmään verrattuna selkeältä ja yksinkertaiselta, sillä kyse on kuitenkin tilasta, jossa on toimintaa koko ajan, Tapio Karonen Ventoniemi Oy:ltä kertoo.

 

ventoneimi

 

Miksi Geobear?

Geobearin menetelmät soveltuvat erinomaisesti painuneiden betonilattioiden oikaisuun. Kun esimerkiksi lattian purkaminen ja uudelleen rakentaminen saattaa estää tilojen käytön jopa useiksi viikoiksi tai kuukausiksi, Geobearin menetelmillä painuneet betonilattiat saadaan oikaistua laajaltakin alueelta vain päivissä.

 

Geobearin ratkaisu

Sosiaali- ja toimistotilojen maanvaraiset lattiat olivat painuneet pahimmillaan 30 millimetriä, ja ne saatiin nostettua toivotulle tasolle injektoimalla paisuvaa geopolymeeriä betonilaatan ja sen alapuolella olevan maakerroksen väliin. Betonilaattaan porattujen reikien kautta injektoitu geopolymeeri täyttää ensin maaperässä olevat tyhjätilat ja puristaa alapuolella olevaa maakerrosta tiiviimmäksi. Kun maaperästä saadaan riittävä vastapaine, lähtee geopolymeeri nostamaan yläpuolellaan olevaa rakennetta.

Geopolymeeri injektoitiin betonilaatan alapuolelle ennalta määrättyä injektointijärjestystä noudattaen, minkä avulla varmistuttiin siitä, ettei nosto vaurioita painunutta laattaa. Lattia nousi noin 200 m²:n kokoiselta alueelta kolmessa päivässä.

– Yllätyin siitä, kuinka siistiksi paikat jäivät toimenpiteen jälkeen. Olin varautunut paljon isompaan sotkuun, mutta tilat voitiin ottaa käyttöön nopeasti. Toisin sanoen työ tehtiin paikkoja kunnioittaen, Karonen kertoo.

 

Mietimme myös muita vaihtoehtoja, mutta neuvottelujen aikana Geobearista syntyi luotettava ja ammattitaitoinen kuva. Paikalle saapui erittäin fiksut ja asialliset kaverit, ja lopputulos oli lähellä sitä, mihin pyrittiin. Hyvä kokemus.
– Tapio Karonen, Ventoniemi Oy

LATTIAN NOSTO

KATEGORIA………………………………AUTOVARIKKO
FOKUS…………………………………….LATTIAN NOSTO
……………………………..KANTOKYVYN LISÄÄMINEN
SIJAINTI……………………………..RIIHIMÄKI, SUOMI
AJANKOHTA………………………………. ELOKUU 2019
TEKNOLOGIA…..GEOPOLYMEERI-INJEKTOINTI