Yhteenveto

Regensburgin satama-alueella sijaitsevan rautatien raide (Stelcom-järjestelmä) oli painunut noin 3 senttimetriä. Kun raiteen yli ajoi juna tai kuorma-auto, koko raide tärisi. Ongelma juonsi juurensa todennäköisesti läheisen kanavan rakentamisvaiheeseen, jolloin asennettiin ja poistettiin rakentamisen aikana käytetyn tuentaseinän teräspontit. Tämä oli aiheuttanut alapuolisen maan löyhtymisen.

Raiteet oli perustettu kolmen raidelaatan päälle. Yhden raidelaatan pituus oli 2,5 metriä, leveys 2,4 metriä ja paksuus 0,4 metriä. Laatoista keskimmäinen oli vahingoittunut, ja kun sen ylitti juna (pituussuunnassa) tai kuorma-auto (poikkisuunnassa), Stelcon-levy jousti muutaman senttimetrin. Pohjatutkimusten avulla maaperästä löydettiin noin metrin paksuisen, suhteellisen tiiviin perustuksen alta savikerros ja hyvin löysä hiekka- ja sorakerros. Riittävä kantavuus löytyi noin 5–6 metrin syvyydestä.

Tavoitteet

Tavoitteena oli korjata rata mahdollisimman nopeasti satama-alueen toimintaa häiritsemättä.

Käytetty teknologia

Ongelma ratkaistiin käyttämällä PowerPile-geopolymeeripilareita.

Lopputulos

Regensburgin kaupungin insinööreillä oli kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi jouduttu purkamaan koko rata ja poistamaan painunut raide, jotta maaperä olisi saatu tiivistettyä ja vahvistettua. Maaperän tiivistämisen jälkeen maaperään olisi lisätty uudet rakennekerrokset, joiden päälle olisi asennettu uusi raidelaatta. Kokonaiskorjausaika olisi venynyt noin kolmeen viikkoon, ja tie ja raide olisivat olleet suljettuina koko tämän ajan.

Toisena vaihtoehtona oli ratkaisu, jossa asennetaan neljä PowerPile-elementtiä korjausajan ollessa yhden päivän. Painunut teräsbetonilaatta saatiin Geobearin geopolymeeri-injektioiden avulla nostettua takaisin alkuperäiselle tasolleen samalla kun lisätyt PowerPile-elementit tiivistivät 1–1,5 metriä paksun perustuksen alla olleet löyhtyneet tai kantavuudeltaan heikot alueet noin kuuden metrin syvyyteen saakka. Käsitelty alue avattiin juna- ja tieliikenteelle vain 15 minuuttia viimeisen injektion jälkeen.